
Katharina Schöppl, M.A.
Institute for Media and Communication Studies
B 6, 30–32 – Room 437
68159 Mannheim
By appointment via E-mail
Katharina Schöppl has been working as a research assistant at the chair of Prof. Dr. Matthias Kohring since February 2025 and is responsible for the two exercises on R Statistics. In addition, she teaches other courses for BA students, for example on the German media system or generative AI image generation.
In her cumulative dissertation project at the Center for Media, Communication, and Information Research (ZeMKI, University of Bremen), she examines the role of alternative media as emotional comfort zones in social polarization dynamics. Previously, she was a research assistant and project coordinator in the DFG long-term panel study “Alternative Media – Alternative Public Spheres – Alternative Realities? Users and usage patterns of system-critical alternative media and their significance in the media repertoire over time” under the direction of Prof. Dr. Christian Schwarzenegger. In addition to working on the project, first at the University of Augsburg at the Institute for Media, Knowledge and Communication (IMWK) and then at the University of Bremen at the Center for Media, Communication and Information (ZeMKI), she was also active in teaching. Prior to this, she completed a master's degree in communication science and a master's degree in political science at the University of Salzburg.
In her research and teaching, Katharina Schöppl focuses on alternative media and counter-publics, gender, science communication, political communication & visual communication, using a wide range of qualitative and quantitative methods.
Publications
- Schöppl, K. & Schwarzenegger, C. (2025). Gegenöffentlichkeit als Gefühl? Alternative Medien und Public Dissent als Wille und Vorstellung ihrer Nutzer:innen. Publizistik, 70(1/2), 73–97. https://doi.org/10.1007/s11616-025-00872-z
- Huber, B., Schreiber, M. & Schöppl, K. (2023). Visuelle Inszenierung von wissenschaftlicher Expertise auf Social Media : Erste Befunde einer explorativen Inhaltsanalyse von Wissenschaftskommunikation auf Instagram. MedienJournal, 47(2), 15–25. https://doi.org/10.24989/medienjournal.v47i2.2500
- Schwarzenegger, C., Wimmer, J., Schöppl, K. & Waldenburger, L. (eds.) (2025). Qualitative Langzeitforschung : Konzepte und Methoden . Wiesbaden: Springer VS. https://doi.org/10.1007/978-3-658-47706-6
- Huber, B., Schreiber, M. & Schöppl, K. (2025). Sichtbarkeit von Wissenschaftler*innen auf Social Media: Einblicke aus Gruppendiskussionen zur Kommunikation auf Instagram. In J. Ackermann, A.-K. Gerlieb & A.-S. Barbutev (eds.), Wissenschaftskommunikation und Gender: Chancen und Herausforderungen der Sichtbarkeit von Wissenschaftler*innen in sozialen und klassischen Medien (S. 123–135). Bielefeld: transcript.
- Schöppl, K. (2025). Climate politics from the bottom-up : Klimapolitik auf der lokalen Ebene in Österreich. In C. Dirninger, R. Heinisch, R. Kriechbaumer & F. Wieser (eds.), Salzburger Jahrbuch für Politik 2024 (S. 245–274). Wien [u. a.]: Böhlau. https://doi.org/10.7767/9783205221722.245
- Schöppl, K. & Schwarzenegger, C. (2025). Hard to Reach Groups in der qualitativen Langzeitforschung: Herausforderungen und Lösungsansätze zur Rekrutierung und Bindung. In C. Schwarzenegger, J. Wimmer, K. Schöppl & L. Waldenburger (eds.), Qualitative Langzeitforschung : Konzepte und Methoden (S. 65–87). Wiesbaden: Springer VS. https://doi.org/10.1007/978-3-658-47706-6_4
- Schöppl, K., Schwarzenegger, C., Waldenburger, L. & Wimmer, J. (2025). Methodische Herausforderungen und Zukunftsperspektiven der qualitativen Langzeitforschung. In C. Schwarzenegger, J. Wimmer, K. Schöppl & L. Waldenburger (eds.), Qualitative Langzeitforschung : Konzepte und Methoden (S. 1–12). Wiesbaden: Springer VS. https://doi.org/10.1007/978-3-658-47706-6_1
- Schöppl, K. (2025). Prompted Feminism: KI-generierte Bilder und die (Re-)Produktion sozialer Hierarchien. Bilder in Bewegung und mit Bildern bewegen: Gender, Macht & Mobilität, Tübingen.
- Schöppl, K., Huber, B. & Schreiber, M. (2025). Harnessing instagram for science communication: Insights into a mixed-methods study. 4th Science Communication Preconference at the 75th Annual Conference of the ICA, Denver, CO.
- Schöppl, K. & Schwarzenegger, C. (2025). The comfort of victimhood: Emotional engagement and media choices in alternative media spaces. ICA 2025, 75th Annual International Communication Association Conference, Denver, CO.
- Schwarzenegger, C. & Schöppl, K. (2024). Alternative media and the fluid dynamics of trust and distrust: implications for social cohesion and democracy. ECREA 2024, 10th European Communication Conference, Ljubljana, Slovenia.
- Schöppl, K. & Schwarzenegger, C. (2024). 100+ alternative ways to be a victim. Floating perceptions of victimhood among alternative news media users. ECREA-Preconference “We are all victims now” – Emotions and affects of victimhood identities in media and mediatised politics and culture, Ljubljana, Slovenia.
- Huber, B., Schreiber, M. & Schöppl, K. (2023). Visuelle Inszenierung von wissenschaftlicher Expertise auf Social Media „We are back at busting the bullshit“: Analyse von Wissenschaftskommunikation auf Instagram aus Inhalts- und Kommunikator:innenperspektive. Kommunikationswissenschaftliche Tage (KWT) 2023, Klagenfurt, Austria.
- Schwarzenegger, C. & Schöppl, K. (2023). Ambivalences of news avoidance: Alternative media use between dissatisfaction, a search for happiness and radicalization. IAMCR 2023, International Association for Media and Communication Research, Lyon, Frankreich.
- Schöppl, K. (2023). „Lass‘ uns die Geschichte neu schreiben“ – Geschichte und Vergangenheit in der visuellen Kommunikation von alternativen Medien. DGPuK, Fachgruppe Kommunikationsgeschichte, Leipzig, Germany.
- Schöppl, K. & Schwarzenegger, C. (2023). Avoid, resist, turn elsewhere: Alternative media use as a form of news avoidance and media resistance. International Communication Association (ICA) Preconference „News avoidance, resistance, and related audience practices: definitions, predictors, and consequences”, Toronto, Canada.
- Schöppl, K. & Schwarzenegger, C. (2023). Misstrauen in – Misstrauen durch – Misstrauen dazwischen. Medien-Misstrauen und die Nutzung von alternativen Medien. DGPuK Jahrestagung der Fachgruppe Soziologie der Medienkommunikation (DGPuK) 2023, Mannheim, Germany.
- Schöppl, K. & Schwarzenegger, C. (2023). “Alternative Authenticity?“ How users of alternative media negotiate authenticity. International Communication Association (ICA) Preconference „Mis/disinformation and the Artifices of Authenticity and Authentication“, Toronto, Canada.
- Huber, B., Schreiber, M. & Schöppl, K. (2022). Visual science communication on social media: Exploring self-presentation and communication strategies of science communicators on Instagram. ECREA 2022, 9th European Communication Conference, Aarhus, Denmark.
- Schöppl, K. (2022). Conceptual amiguities, historical peculiarities, theoretical complexities. A bottom-up approach to rethink alternative media & counter public spheres. ECREA Pre-Conference, Communication History Section: Transformation of Public Dissent, Online.
- Schöppl, K. (2022). „Homeland Security Instead of Face Masks!“ Populist Politicization of democracy, science, public health & freedom of expression in times of Covid-19. AssoComPol 2022, Convegno dell’Associazione Italiana di Comunicazione Politica, Bologna, Italy.
- Schöppl, K. & Schwarzenegger, C. (2022). The theft of counter-publics? Rethinking conceptual and methodological challenges for affective publics of resistance after the Corona-Pandemic. ECREA 2022, 9th European Communication Conference, Aarhus, Denmark.