Research
Stefan Glomb, PhD, is a senior lecturer with tenure at the Chair for British Literature and Literary and Cultural Studies. His approach to literature in teaching and research is based on the assumption that literature provides a room for reflexion that facilitates a ‘freer’ kind of thinking than that common in other fields of knowledge. This is why he is particularly interested in ‘trans-discursive’ themes in literature and film (identity, memory, the nature-culture dualism, the ‘two cultures’ etc.). Frankfurt School Critical Theory serves as an important frame of reference.
Biographic Information
Teaching
Publications
- Glomb, S. (2006). The Birth of Rock 'n' Roll out of the Spirit of Myth: Salman Rushdie's The Ground Beneath Her Feet. Zeitschrift für Anglistik und Amerikanistik : ZAA, 54, 65–77.
- Glomb, S. (2000). Darwin's Plots: Natur und Kultur in A.S. Byatt's “Morpho Eugenia”. Literatur in Wissenschaft und Unterricht : LWU, 13, 129–145.
- Glomb, S. (2009). Selbstbewusstsein jenseits der Zwei Kulturen: David Lodges Roman Thinks.... In , Literatur, Wissenschaft und Wissen seit der Epochenschwelle um 1800 : Theorie – Epistemologie – komparatistische Fallstudien (S. 335–354). Spectrum Literaturwissenschaft, de Gruyter: Berlin [u.a.].
- Glomb, S. (2000). Porträt des Künstlers als gescheiterter Prophet : “Anschwellender Bocksgesang” in Peter Shaffers Drama “The Gift of the Gorgon”. In , Fakten und Fiktionen : Strategien fiktionalbiographischer Dichterdarstellungen in Roman, Drama und Film seit 1970 (S. 301–318). Mannheimer Beiträge zur Sprach- und Literaturwissenschaft, Narr: Tübingen.
- Horlacher, S., Glomb, S. and Heiler, L. (eds.) (2010). Taboo and Transgression in British Literature from the Renaissance to the Present. New York, NY: Palgrave Macmillan .
- Horatschek, A.-M., Bach, S., Glomb, S. and Horlacher, S. (2008). Literatur und Lebenskunst : Reflexionen zum guten Leben im britischen Roman vom Viktorianismus zur Postmoderne. Trier: WVT Wiss. Verl.
- Glomb, S. and Horlacher, S. (2004). Beyond Extremes : Repräsentation und Reflexion von Modernisierungsprozessen im zeitgenössischen britischen Roman. Tübingen: Narr .
- Glomb, S. (1997). Erinnerung und Identität im britischen Gegenwartsdrama. Tübingen: Narr.
- Glomb, S. (2019). 'You wonderful priest': Community as the essence of Christianity in Broken (2017). In Community, seriality and the State of the Nation : British and Irish television series in the 21st century (S. 239–260). Tübingen: Narr Francke Attempto.
- Glomb, S. (2017). “No view from Nnowhere”: Science, freedom, and determinism in Nick Payne's Incognito (2014). In Finance, terror, and science on stage (S. 185–210). Tübingen: Narr Francke Attempto.
- Glomb, S. (2010). The Revaluation of Transgression in Ulysses. In Taboo and Transgression in British Literature from the Renaissance to the Present (S. 211–225). New York, NY: Palgrave Macmillan .
- Glomb, S. (2008). “When anything can happen, everything matters”: Ian McEwans Saturday und die Aktualität der Lebenskunst. In Literatur und Lebenskunst : Reflexionen zum guten Leben im britischen Roman vom Viktorianismus zur Postmoderne (S. 290–307). Trier: WVT Wiss. Verl.
- Glomb, S. (2004). Jenseits von Einheit und Vielheit, Autonomie und Heteronomie : Die fiktionale Erkundung 'dritter Wege' der Repräsentation und Reflexion von Modernisierungsprozessen. In Beyond Extremes : Repräsentation und Reflexion von Modernisierungsprozessen im zeitgenössischen britischen Roman (S. 9–52). Tübingen: Narr .
- Glomb, S. (2004). Von der Dialektik der Aufklärung zur transversalen Vernunft : Mythos und Logos in John Fowles' The Magus. In Beyond Extremes : Repräsentation und Reflexion von Modernisierungsprozessen im zeitgenössischen britischen Roman (S. 377–398). Tübingen: Narr .