DE / EN

PROMISE

Promoting Multilingualism in School Education (Multi-site Project)

(since 2024)

Prof. Dr. Kristin Kersten
Anglistisches Seminar | Lehr­stuhl für Mehrsprach­igkeits­didaktik

 

Project Description

(English)

Effects of teaching strategies

The collaborative multi-site project PROMISE (Promoting Multilingualism in School Education) examines the longitudinal effects of language-promoting teaching strategies („input quality,“ as defined in Kersten, 2021) in instructional contexts across all subjects for learners in grades 5 to 7.

The aim is to determine which aspects of input quality predict the development of German and English competences as well as selected cognitive abilities in both monolingual and multilingual learners. The study controls for linguistic background (multilingual competences and family language support) and social background. Additionally, it investigates whether input quality moderates the effect of social status on linguistic and cognitive development.

(Deutsch)

Effekte von Unter­richs­strategien

Das standort­übergreifende Verbund­projekt (Multisite-Projekt) PROMISE (Promoting Multilingualism in School Education) unter­sucht längsschnittliche Effekte sprach­förderlicher Unter­richts­strategien (‚Inputqualität‘, im Sinne der Definition in Kersten, 2021) im Fach­unter­richt aller Fächer bei Lernenden der Klassestufen 5 bis 7.

Ziel ist die Erfassung, welche Aspekte von Inputqualität die Entwicklung von Deutsch- und Englisch­kompetenzen sowie von ausgewählten kognitiven Fähigkeiten bei ein- und mehrsprach­igen Lernenden vorhersagen. Dabei werden sowohl der sprach­liche Hintergrund (mehrsprach­ige Kompetenzen und familiäre Sprach­förderung) wie auch die soziale Herkunft kontrolliert. Zudem wird unter­sucht, ob die Inputqualität den Effekt des Sozialstatus auf die sprach­liche und kognitive Entwicklung moderiert.

 

Cooperation Partners

Pädagogische Hochschule Karlsruhe

Prof. Dr. Dorothee Kohl-Dietrich
(Institut für Mehrsprach­igkeit, Englische Sprach­wissenschaft und Fremdsprach­endidaktik)
[Cooperation confirmed, pending contract finalization]

Universität Hildesheim

Prof. Dr. Jürgen Menthe
(Centrum für Lehr­erbildung und Bildungs­forschung)
Katharina Ponto
(Dekanat, Fach­bereich III, Sprach- und Informations­wissenschaften)
[Cooperation confirmed, pending contract finalization]

Universität Potsdam

Prof. Dr. Jana Roos
(Institut für Anglistik und Amerikanistik, Didaktik des Englischen)
[Cooperation confirmed, pending contract finalization]

Universität Trier

Prof. Dr. Henning Rossa
(Anglistik, Fach­didaktik Englisch)
[Cooperation confirmed, pending contract finalization]