Forschung
Forschungsschwerpunkte
Der Lehrstuhl Anglistik I konzentriert sich in der Forschung auf vier miteinander verbundene Themenbereiche:
- Wir erforschen den monolingualen und bilingualen Spracherwerb des Englischen und Deutschen unter unterschiedlichen psychosozialen Bedingungen.
- In der Mehrsprachigkeitsforschung untersuchen wir die Systematik von Sprachkontaktphänomenen.
- Unsere psycholinguistische Forschung untersucht wie (bilinguale) Sprachrepräsentation und -verarbeitung mit kognitiven und emotionalen Prozessen, z.B. im Bereich des Konsumentenverhaltens, zusammenhängen.
- Unsere angewandte linguistische Forschung beschäftigt sich an der Schnittstelle zu den empirischen Bildungswissenschaften mit dem Zweit- und Fremdspracherwerb in schulischen Kontexten, der Sprachstandsdiagnostik und Sprachförderung sowie mit der Kompetenzentwicklung im Bereich der sprachlichen Bildung und Förderung.
Wir stellen eine enge Verbindung zwischen Forschung und Lehre her. Dazu arbeiten unsere Studierenden z.B. mit authentischen Daten aus Spracherwerbs- und Codeswitchingprojekten und führen für ihre Seminar- und Abschlussarbeiten empirische Studien (z.B. in Zusammenarbeit mit Schulen) sowie psycholinguistische Experimente (z.B. im Eyetracking-Labor) zu interdisziplinären Themen durch.
Auf diesen Seiten finden Sie Informationen zu unseren Forschungsprojekten und Publikationen.
Projekte
Abgeschlossene Forschungsprojekte
LinguaPix
A crowdsourcing mega-study developing a database of picture naming norms. Hier mehr lesen
Linguistic Creativity
Bild: Agnieszka Ewa KrautzExploration of Linguistic Creativity in Multilingual Speakers. Hier mehr lesen
MEG-SKoRe
Bild: Christine RothSprachliche und kognitive Ressourcen der Mehrsprachigkeit im Englischerwerb in der Grundschule. Hier mehr lesen
Veröffentlichungen
Lehrstuhl Anglistik I
- Jacob, G., Katsika, K., Family, N., Kholodova, A. und Allen, S. E.M. (2024). Evidence for a constituent order boost in structural priming. Glossa Psycholinguistics, 3, 1–26.
- Jacob, G., Schaeffer, M. J., Oster, K. und Hansen-Schirra, S. (2024). The psycholinguistics of shining-through effects in translation: cross-linguistic structural priming or serial lexical co-activation? Applied Psycholinguistics, 45, 542–566.
- Krautz, A. (2024). Tolerance of ambiguity, need for cognitive closure and feeling like a different person when speaking different languages. Journal of Multilingual and Multicultural Development, 45, 289–305.
- Lorette, P. und Dewaele, J.-M. (2024). Valence and arousal perception among first language users, foreign language users, and naïve listeners of Mandarin across various communication modalities. Bilingualism : Language and Cognition, 1–12.
- Maffongelli, L., Haerms, L., Paulus, M. und Altvater-Mackensen, N. (2024). Assessing action processing in preschool children: A systematic review and overview of different action tasks. International Journal of Developmental Science, 1–29.
- Melzel, S., Altvater-Mackensen, N., Ganglmayer, K., Müller, F., Steinmassl, K., Hauf, P. und Paulus, M. (2024). The development of children’s and adults’ use of kinematic cues for visual anticipation and verbal prediction of action. Journal of Experimental Child Psychology : JECP, 249, 1–25.
- Thoma, D. (2024). Language-dependent emotions in heritage and second language bilinguals: When physiological reactions deviate from feelings. International Journal of Bilingualism, 28, 374–389.
- Thoma, D., Heilmann, F. und Trotno, M. (2024). Homophone priming in bilingual preference formation. Journal of Experimental Psychology. Learning, Memory, and Cognition, 1–14.
- Altvater-Mackensen, N. (2023). Sprachwahrnehmung im Säuglingsalter. Kindheit und Entwicklung, 32, 131–141.
- Blott, L. M., Gowenlock, A. E., Kievit, R., Nation, K. und Rodd, J. M. (2023). Studying individual differences in language comprehension : The challenges of item-level variability and well- matched control conditions. Journal of Cognition, 6, 1–26.
- Blott, L. M., Rodd, J. M. und Warren, J. E. (2023). Presentation format affects the behavioural and neural processing costs of sentence reinterpretation. Language, Cognition and Neuroscience, 1–24.
- Dewaele, J.-M., Mavrou, I., Kyriakou, A. und Lorette, P. (2023). The role of language and emotional intelligence in judgments of real-life social and moral transgressions among Greek, Hungarian, and British users of English. Journal of Behavioral Decision Making, 1–12.
- Kholodova, A., Peter, M., Rowland, C. F., Jacob, G. und Allen, S. E. M. (2023). Abstract priming and the lexical boost effect across development in a structurally biased language. Languages : Open Access Journal, 8, 1–21.
- Lorette, P. (2023). Opportunities and challenges of positionality in quantitative research: overcoming linguistic and cultural ‘knowledge gaps’ thanks to ‘knowledgeable collaborators’. Journal of Multilingual and Multicultural Development, 1–15.
- Rolland, L., King, H. M. und Lorette, P. (2023). Introduction: Methodological implications of participant and researcher multilingualism: making language dynamics visible. Journal of Multilingual and Multicultural Development, 44, 645–656.
- Schevenels, K., Altvater-Mackensen, N., Zink, I., De Smedt, B. und Vandermosten, M. (2023). Aging effects and feasibility of statistical learning tasks across modalities. Aging, Neuropsychology, and Cognition, 30, 201–230.
- Thoma, D., Becker, K. und Kißler, A. (2023). Presuppositions are more persuasive than assertions if addressees accommodate them: Experimental evidence for philosophical reasoning. Applied Psycholinguistics, 44, 816–843.
- Thoma, D., Hüsam, J. und Wielscher, K. (2023). Introducing grip force as a nonverbal measure of bilingual feelings. Bilingualism : Language and Cognition, 26, 125–137.
- Tsehaye, W. (2023). Light-weights placed right: post-field constituents in heritage German. Frontiers in Psychology, 14, 1–13.
- Hopp, H., Thoma, D., Kieseier, T., Jakisch, J. und Sturm, S. (2022). Early plurilingual foreign language teaching in mixed classrooms: Linguistic and metalinguistic predictors of foreign language development among majority-language and minority-language students in EFL classes. System, 108, 1–14.
- Kieseier, T., Thoma, D., Vogelbacher, M. und Hopp, H. (2022). Differential effects of metalinguistic awareness components in early foreign language acquisition of English vocabulary and grammar. Language Awareness, 31, 495–514.
- Krautz, A. E. und Keuleers, E. (2022). LinguaPix database: A megastudy of picture-naming norms. Behavior Research Methods : BRM, 54, 941–954.
- Liu, L., Götz, A., Lorette, P. und Tyler, M. D. (2022). How tone, intonation and emotion shape the development of infants' fundamental frequency perception. Frontiers in Psychology, 13, 1–14.
- Lorette, P. und Dewaele, J.-M. (2022). Interpersonal perception of emotional intensity by English first (L1) and foreign (LX) language users in audio(visual) communication. International Journal of Multilingualism, 1–19.
- Pashkova, T., Tsehaye, W., Allen, S. E. M. und Tracy, R. (2022). Syntactic optionality in heritage language use: Clause type preferences of German heritage speakers in a majority English context. Heritage Language Journal, 19, 1–41.
- Rohlfing, K. J., Altvater-Mackensen, N., Caruana, N., Van den Berghe, R., Bruno, B., Tolksdorf, N. F. und Hanulíková, A. (2022). Social/
dialogical roles of social robots in supporting children's learning of language and literacy – A review and analysis of innovative roles. Frontiers in Robotics and AI, 2022, 1–15. - Wiese, H., Alexiadou, A., Allen, S. E. M., Bunk, O., Gagarina, N., Iefremenko, K., Martynova, M., Pashkova, T., Rizou, V., Schroeder, C., Shadrova, A., Szucsich, L., Tracy, R., Tsehaye, W., Zerbian, S. und Zuban, Y. (2022). Heritage Speakers as Part of the Native Language Continuum. Frontiers in Psychology, 12, 1–19.
- Blott, L. M., Rodd, J. M., Ferreira, F. und Warren, J. E. (2021). Recovery from misinterpretations during online sentence processing. Journal of Experimental Psychology. Learning, Memory, and Cognition, 47, 968–997.
- Dewaele, J.-M., Lorette, P., Rolland, L. und Mavrou, I. (2021). Differences in emotional reactions of Greek, Hungarian, and British users of English when watching television in English. International journal of Applied Linguistics : INJAL, 31, 345–361.
- Hopp, H., Kieseier, T., Jakisch, J., Sturm, S. und Thoma, D. (2021). Do minority-language and majority-language students benefit from pedagogical translanguaging in early foreign language development? Multilingua, 40, 815–837.
- Hopp, H. und Thoma, D. (2021). Effects of plurilingual teaching on grammatical development in early foreign-language learning. The Modern Language Journal : MLJ, 105, 464–483.
- Kieseier, T. (2021). Bilingual advantage in early EFL pronunciation accuracy of German 4th-graders. International Journal of Bilingualism, 25, 708–726.
- Kieseier, T. (2021). Productive phonological bootstrapping in early EFL of 4th-graders in German primary schools. Journal of Second Language Pronunciation, 7, 183–211.
- Lorette, P. (2021). Investigating emotion perception via the two-dimensional affect and feeling space: an example of a cross-cultural study among Chinese and Non-Chinese participants. Frontiers in Psychology, 12, 1–14.
- Thoma, D. (2021). Emotion regulation by attentional deployment moderates bilinguals’ language-dependent emotion differences. Cognition & Emotion, 35, 1121-1135.
- Thoma, D. und Wechsler, J. (2021). Older and more personal: Stronger links between brand‐name recall and brand‐related autobiographical memories in older consumers. Psychology & Marketing, 38, 1384-1392.
- Tsehaye, W., Pashkova, T., Tracy, R. und Allen, S. E. M. (2021). Deconstructing the native speaker: further evidence from heritage speakers for why this horse should be dead!. Frontiers in Political Science, 12, 1–14.
- Hopp, H. und Thoma, D. (2020). Foreign language development during temporary school closures in the 2020 Covid-19 pandemic. Frontiers in Education, 5, 1–4.
- Hosemann, J., Mani, N., Herrmann, A., Steinbach, M. und Altvater-Mackensen, N. (2020). Signs activate their written word translation in deaf adults: An ERP study on cross-modal co-activation in German Sign Language. Glossa, 5, 1–25.
- Lorette, P. und Dewaele, J.-M. (2020). Emotion recognition ability across different modalities: The role of language status (L1/LX), proficiency and cultural background. Applied Linguistics Review, 11, 1–26.
- Ciaccio, L. A. und Jacob, G. (2019). Native speakers like affixes, L2 speakers like letters? An overt visual priming study investigating the role of orthography in L2 morphological processing. PLOS ONE, 14, e0226482.
- Hopp, H., Jakisch, J., Sturm, S., Becker, C. und Thoma, D. (2019). Integrating multilingualism into the early foreign language classroom: Empirical and teaching perspectives. International Multilingual Research Journal, 31, 1–17.
- Hopp, H., Vogelbacher, M., Kieseier, T. und Thoma, D. (2019). Bilingual advantages in early foreign language learning: Effects of the minority and the majority language. Learning and Instruction, 61, 99–110.
- Jacob, G., Şafak, D. F., Demir, O. und Kırkıcı, B. (2019). Preserved morphological processing in heritage speakers: A masked priming study on Turkish. Second language research : SLR, 35, 173–194.
- Krautz, A. E. und Čavar, F. (2019). 'Moral foreign language effect – claims we have never made' (response to commentary by Białek and Fugelsang, in press). Journal of Multilingual and Multicultural Development, 40, 687–690.
- Kreyßig, N. und Krautz, A. E. (2019). Lying and perception of lies by bilingual speakers. Applied Psycholinguistics, 40, 1313-1329.
- Lorette, P. und Dewaele, J.-M. (2019). The relationship between bi/
multilingualism, nativeness, proficiency and multimodal emotion recognition ability. International Journal of Bilingualism, 23, 1502-1516. - Mijatović, M. und Tytus, A. E. (2019). The bi-personal bilingual: a study of the perceived feeling of a changed self. International Journal of Bilingual Education and Bilingualism, 22, 224–236.
- Thoma, D. und Baum, A. (2019). Reduced language processing automaticity induces weaker emotions in bilinguals regardless of learning context. Emotion, 19, 1023-1034.
- Tytus, A. (2019). Active and dormant languages in the multilingual mental lexicon. International Journal of Multilingualism, 16, 357–374.
- Altvater-Mackensen, N. und Grossmann, T. (2018). Modality-independent recruitment of inferior frontal cortex during speech processing in human infants. Developmental Cognitive Neuroscience, 34, 130–138.
- Jacob, G. (2018). Morphological priming in bilingualism research. Bilingualism : Language and Cognition, 21, 443–447.
- Jacob, G. und Clahsen, H. (2018). INTRODUCTION: Priming paradigms in bilingualism research. Bilingualism : Language and Cognition, 21, 435–436.
- Jacob, G., Heyer, V. und Veríssimo, J. (2018). Aiming at the same target: A masked priming study directly comparing derivation and inflection in the second language. International Journal of Bilingualism, 22, 619–637.
- Thoma, D. und Tytus, A. E. (2018). How cross-linguistic differences in the grammaticalization of future time reference influence intertemporal choices. Cognitive Science, 42, 974-1000.
- Tytus, A. (2018). Rising to the bilingual challenge: self-reported experiences of managing life with two languages. International Journal of Bilingual Education and Bilingualism, 21, 207–221.
- Veríssimo, J., Heyer, V., Jacob, G. und Clahsen, H. (2018). Selective effects of age of acquisition on morphological priming: Evidence for a sensitive period. Language Acquisition, 25, 315–326.
- Čavar, F. und Tytus, A. E. (2018). Moral judgement and foreign language effect: when the foreign language becomes the second language. Journal of Multilingual and Multicultural Development, 39, 17–28.
- Altvater-Mackensen, N., Jessen, S. und Grossmann, T. (2017). Brain responses reveal that infants' face discrimination is guided by statistical learning from distributional information. Developmental Science, 20, 1–8.
- Davydova, J., Tytus, A. E. und Schleef, E. (2017). Acquisition of sociolinguistic awareness by German learners of English : a study in perceptions of quotative be like. Linguistics, 55, 783–812.
- Hessner, T. und Gawlitzek, I. (2017). Totally or slightly different? : a Spoken BNC2014-based investigation of female and male usage of intensifiers. International Journal of Corpus Linguistics : IJCL, 22, 403–428.
- Jacob, G., Katsika, K., Family, N. und Allen, S. E. M. (2017). The role of constituent order and level of embedding in cross-linguistic structural priming. Bilingualism : Language and Cognition, 20, 269–282.
- Jacob, G., Lago, S. und Patterson, C. (2017). L2 processing and memory retrieval: Some empirical and conceptual challenges. Bilingualism : Language and Cognition, 20, 691–693.
- Loboda, L., Vogelbacher, M. und Gawlitzek, I. (2017). The role of ethnic differences, structural background and process characteristics in the family in preschool children’s language proficiency. Journal of Multilingual and Multicultural Development, 38, 558–572.
- Missana, M., Altvater-Mackensen, N. und Grossmann, T. (2017). Neural correlates of infants’ sensitivity to vocal expressions of peers. Developmental Cognitive Neuroscience, 26, 39–44.
- Ofner, D. (2017). Sprachkompetenz und Sprachförderkompetenz frühpädagogischer Fachkräfte. Dutch Journal of Applied Linguistics, 6, 247–268.
- Tytus, A. (2017). Asymmetrical priming effects : an exploration of trilingual German–English–French lexico-semantic memory. Journal of Psycholinguistic Research, 46, 1625-1644.
- Tytus, A. E. und Rundblad, G. (2017). Cross-linguistic semantic transfer in bilingual Chinese-English speakers. International journal of Applied Linguistics : INJAL, 27, 697–711.
- Altvater-Mackensen, N. und Grossmann, T. (2016). The role of left inferior frontal cortex during audiovisual speech perception in infants. NeuroImage, 133, 14–20.
- Altvater-Mackensen, N., Mani, N. und Grossmann, T. (2016). Audiovisual speech perception in infancy: The influence of vowel identity and infants' productive abilities on sensitivity to (mis)matches between auditory and visual speech cues. Developmental Psychology, 52, 191–204.
- Jacob, G. und Felser, C. (2016). Reanalysis and semantic persistence in native and non-native garden-path recovery. Quarterly Journal of Experimental Psychology : QJEP, 69, 907–925.
- Jacob, G. und Kırkıcı, B. (2016). The processing of morphologically complex words in a specific speaker group : A masked-priming study with Turkish heritage speakers. The Mental Lexicon, 11, 308–328.
- Jessen, S., Altvater-Mackensen, N. und Grossmann, T. (2016). Pupillary responses reveal infants' discrimination of facial emotions independent of conscious perception. Cognition, 150, 163–169.
- Lahmann, C., Steinkrauss, R. und Schmidt, M. S. (2016). Factors affecting grammatical and lexical complexity of long-term L2 speakers’ oral proficiency. Language Learning, 66, 354–385.
- Nakaro, Y., Ikemoto, Y., Jacob, G. und Clahsen, H. (2016). How orthography modulates morphological priming: Subliminal kanji activation in Japanese. Frontiers in Psychology, 7, 1–10.
- Rajhans, P., Altvater-Mackensen, N., Vaish, A. und Grossmann, T. (2016). Children's altruistic behavior in context: The role of emotional responsiveness and culture. Scientific Reports, 6, 1–6.
- Schreiner, M. S., Altvater-Mackensen, N. und Mani, N. (2016). Early word segmentation in naturalistic environments: Limited effects of speech register. Infancy, 21, 625–647.
- Tytus, A. E. und Rundblad, G. (2016). Cross-language priming as a means of investigating bilingual conceptual representations : a comparison of visual and auditory modality. Linguistic Approaches to Bilingualism, 6, 440–466.
- Altvater-Mackensen, N. und Fikkert, P. (2015). A cross-linguistic perspective on the acquisition of manner of articulation contrasts in the productions of Dutch and German children. Language Acquisition, 22, 2–39.
- Altvater-Mackensen, N. und Grossmann, T. (2015). Learning to match auditory and visual speech cues: Social influences on acquisition of phonological categories. Child Development, 86, 362–378.
- Davydova, J. (2015). A study in the perception of native and non-native Englishes by German learners. Journal of Linguistics and Language Teaching : JLLT, 6, 89–118.
- Davydova, J. und Buchstaller, I. (2015). Expanding the circle to Learner English: investigating quotative marking in a German student community. American Speech, 90, 441–478.
- Jacob, G. (2015). The L2 decomposition of transparent derived verbs – Is it ‘morphological’? A commentary on De Grauwe, Lemhöfer, Willems, & Schriefers (2014). Frontiers in Human Neuroscience, 9, 1–2.
- Lorette, P. und Dewaele, J.-M. (2015). Emotion recognition ability in English among L1 and LX users of English. International Journal of Language and Culture : IJoLC, 2, 62–86.
- Roth, C., Hopp, H. und Thoma, D. (2015). Effekte von Fort- und Weiterbildung auf die Sprachförderkompetenz frühpädagogischer Fachkräfte. Frühe Bildung, 4, 218–225.
- Salakhyan, E. (2015). The attitude of Slavic speakers toward English(es): Native and non-native English judged from Germany and Ukraine. English Today : ET, 31, 34–39.
- Tracy, R. (2015). Spracherwerb im Einwanderungskontext. Migration und soziale Arbeit : iza, 37, 299–305.
- Vogelbacher, M. (2015). Wertorientierungen bei Kindern im Vorschulalter : eine explorative Studie mittels eines verbalen Selbstauskunftsverfahrens. Zeitschrift für Soziologie der Erziehung und Sozialisation : ZSE, 35, 396–416.
- Altvater-Mackensen, N., der Feest, S. und Fikkert, P. (2014). Asymmetries in early word recognition: The case of stops and fricatives. Language Learning and Development, 10, 149–178.
- Michel, M., Ofner, D. und Thoma, D. (2014). Early childhood educators’ competences for supporting children’s academic language skills: Empirical evidence from a German context. Language Awareness, 23, 138–156.
- Ofner, D. (2014). Wie hängen Wissen und Handeln in der Sprachförderung zusammen? : Eine explorative Untersuchung der Sprachförderkompetenz frühpädagogischer Fachkräfte. Empirische Pädagogik : EP, 28, 302–318.
- Ofner, D. und Thoma, D. (2014). Early childhood educators’ knowledge and abilities in planning language learning environments. European Journal for Applied Linguistics, 2, 121–143.
- Tytus, A. (2014). Can psycholinguistics inform second language learning? Educational implications arising from the shared asymmetrical model. CORERJ : Cambridge Open-Review Educational Research E-Journal, 1, 74–87.
- Altvater-Mackensen, N. und Mani, N. (2013). The impact of mispronunciations on toddler word recognition: Evidence for cascaded activation of semantically related words from mispronunciations of familiar words. Infancy, 18, 1030-1052.
- Altvater-Mackensen, N. und Mani, N. (2013). Word-form familiarity bootstraps infant speech segmentation. Developmental Science, 16, 980–990.
- Fikkert, P. und Altvater-Mackensen, N. (2013). Insights into variation across children based on longitudinal Dutch data on phonological acquisition. Studia Linguistica Germanica, 67, 148–164.
- Hopp, H. (2013). Grammatical gender in adult L2 acquisition: Relations between lexical and syntactic variability. Second language research : SLR, 29, 33–56.
- Hopp, H. (2013). The development of L2 morphology. Second language research : SLR, 29, 3–6.
- Hopp, H. und Schmidt, M. S. (2013). Perceived foreign accent in L1 attrition and L2 acquisition: The impact of age of acquisition and bilingualism. Applied Psycholinguistics, 34, 361–394.
- Jacob, G., Fleischhauer, E. und Clahsen, H. (2013). Allomorphy and affixation inmorphological processing: A cross-modal priming study with late bilinguals. Bilingualism : Language and Cognition, 16, 924–933.
- Lorette, P. und Mettewie, L. (2013). CLIL in Wallonië: Franstaligen leren graag Nederlands. Levende Talen Magazine : LTM, 100, 26–29.
- Voet Cornelli, B., Schulz, P. und Tracy, R. (2013). Sprachentwicklungsdiagnostik bei Mehrsprachigkeit : Eine Herausforderung für die pädiatrische Praxis. Monatsschrift Kinderheilkunde, 161, 911–917.
- Davydova, J. (2012). Englishes in the outer and expanding circles : a comparative study. World Englishes : WE, 31, 366–385.
- Ludwig, C., Ofner, D. und Tracy, R. (2012). Mastering the syntax-morphology interface in early child L2 German.
Estudos linguísticos = Linguistics studies, 2010/
1, 33–54. - Salakhyan, E. (2012). The Fifth International Conference of English as a Lingua Franca: 'Pedagogical implications of ELF in the expanding circle'. Asian Englishes, 15, 104–111.
- Salakhyan, E. (2012). The Tübingen Corpus of Eastern European English(TCEEE): From a small-scale corpus study to a newly emerging non-native English variety. Token : A Journal of English Linguistics, 1, 143–157.
- Salakhyan, E. (2012). The emergence of Eastern European English. World Englishes : WE, 31, 331–350.
- Tracy, R. und Schulz, P. (2012). Ein neuer Sprachtest für Kinder mit DaZ: Linguistische Sprachstandsdiagnostik Deutsch als Zweitsprache (LiSe-DaZ®). Frühe Bildung, 1, 111–113.
- Hopp, H. (2011). Extended patterns and computational complexity. Linguistic Approaches to Bilingualism, 1, 43–47.
- Hopp, H. (2011). Internal and external factors in the child L2 development of the German determiner phrase. Linguistic Approaches to Bilingualism, 1, 238–264.
- Thoma, D. (2011). Guessing and risk attitude in L2 vocabulary tests. EUROSLA Yearbook : Annual Conference of the European Second Language Association, 11, 53–74.
- Thoma, D., Ofner, D., Seybel, C. und Tracy, R. (2011). Professionalisierung in der Frühpädagogik : eine Pilotstudie zur Sprachförderkompetenz. Frühe Bildung, 31–36.
- Altvater-Mackensen, N. und Fikkert, P. (2010). The acquisition of the stop-fricative contrast in perception and production. Lingua : International Review of General Linguistics, 120, 1898-1909.
- Hopp, H. (2010). Ultimate attainment in L2 inflection: Performance similarities between non-native and native speakers. Lingua : International Review of General Linguistics, 120, 901–931 .
- Hopp, H., Tracy, R. und Thoma, D. (2010). Sprachförderkompetenz pädagogischer Fachkräfte. Ein sprachwissenschaftliches Modell. Zeitschrift für Erziehungswissenschaft : ZfE, 13, 609–629.
- Hopp, H. (2009). The syntax-discourse interface in near-native L2 acqusition: Off-line and on-line performance. Bilingualism : Language and Cognition, 12, 463–483.
- Tracy, R. (2009). Beyond maturation. Zeitschrift für Sprachwissenschaft : ZS, 28, 59–67.
- Stolberg, D. und Tracy, R. (2008). Mehrsprachigkeit im Spannungsfeld von Verlust und Mehrwert. Babylonia : rivista per l'insegnamento e l'apprendimento delle lingue : Zeitschrift für Sprachunterricht und Sprachenlernen / Fondazione Lingue e Culture, 2008, 19 – 25.
- Altvater-Mackensen, N. und Fikkert, P. (2007). On the acquisition of nasals in Dutch and German. Linguistics in the Netherlands, 24, 14–24.
- Van Gompel, R. P. G., Pickering, M. J., Pearson, J. und Jacob, G. (2006). The activation of inappropriate analyses in garden-path sentences: Evidence from structural priming. Journal of Memory and Language : JML, 55, 335–362.
- Altvater-Mackensen, N., Balicki, G., Bestakowa, L., Bocatius, B., Braun, J., Brehmer, L., Brune, V., Eigemeier, K., Erdem, F., Fritscher, R., Jacobs, A., Klingsporn, B., Kosinski, M., Kuntze, J., Lee, J.-R., Osterhage, A., Probost, M., Risch, T., Schmitt, T., Stock, W. G., Sturm, A., Weller, K. und Werner, K. (2005). Science and technology in the region: The output of regional science and technology, its strengths and its leading institutions. Scientometrics, 63, 463–529.
- Gawlitzek, I. und Tracy, R. (2005). The multilingual potential in emerging grammars. International Journal of Bilingualism, 9, 277–297.
- Tracy, R. und Gawlitzek, I. (2005). The strength of the weak : asynchronies in the simultaneous acquisition of German and English. Zeitschrift für Literaturwissenschaft und Linguistik : LiLi, 35, 28–53.
- Lattey, E. (2003). The more, the better! Immersionsunterricht in einer jahrgangsgemischten Klasse. Grundschulmagazin Englisch, 1, 10–11.
- Tracy, R. (2002). Growing (clausal) roots: All children start out (and may remain) multilingual. Linguistics, 40, 653–685.
- Stolberg, D. (2001). L1 + L2 = L3: Von Erst- und Zweitsprache zur Konsolidierung neuer Wortstellungsmuster im Pennsylvaniadeutschen (USA). Fremdsprachen und Hochschule : FuH, 54–74.
- Tracy, R. (2001). A view from a „multiple roots“ perspective. Bilingualism : Language and Cognition, 4, 43–45.
- Tracy, R. (1998). Transfer versus coexisting systems. Bilingualism : Language and Cognition, 1, 185–186.
- Gawlitzek, I. und Tracy, R. (1996). Bilingual bootstrapping. Linguistics, 34, 901–926.
- Tracy, R. (1996). Vom Ganzen und seinen Teilen: Fallstudien zum doppelten Erstspracherwerb. Sprache und Kognition, 15, 70–92.
- Gawlitzek, I. und Tracy, R. (1994). Bilingual bootstrapping. First Language, 14, 324–325.
- Fritzenschaft, A., Gawlitzek, I., Tracy, R. und Winkler, S. (1990). Wege zur komplexen Syntax. Zeitschrift für Sprachwissenschaft : ZS, 9, 52–134.
- Tracy, R. (1989). Projektionsprobleme. Zeitschrift für Literaturwissenschaft und Linguistik : LiLi, 19, 75–113.
- Tracy, R. (1986). The acquisition of case morphology in German. Linguistics, 1986, 47–78.
- Tracy, R. und Gawlitzek, I. (2023). Mehrsprachigkeit und Spracherwerb. Tübingen: Narr Francke Attempto.
- Karst, K., Thoma, D., Derkau, J., Seifried, J. und Münzer, S. (Hrsg.) (2021). Lehrer*innenbildung im Kontext leistungsbezogener Heterogenität und Mehrsprachigkeit von Schüler*innen. Münster ; New York: Waxmann.
- Wiese, H., Tracy, R. und Sennema, A. (2020). Deutschpflicht auf dem Schulhof? : warum wir Mehrsprachigkeit brauchen. Berlin: Dudenverlag.
- Redder, A., Naumann, J. und Tracy, R. (Hrsg.) (2015). Forschungsinitiative Sprachdiagnostik und Sprachförderung – Ergebnisse. Münster ; New York: Waxmann.
- Lahmann, C. (2015). Beyond barriers : complexity, accuracy, and fluency in long-term L2 speakers’ speech. Zutphen: Wöhrmann.
- Krifka, M., Błaszczak, J., Leßmöllmann, A., Meinunger, A., Stiebels, B., Tracy, R. und Truckenbrodt, H. (Hrsg.) (2014). Das mehrsprachige Klassenzimmer : über die Muttersprachen unserer Schüler. Berlin ; Heidelberg: Springer VS.
- Rundblad, G., Tytus, A. E., Knapton, O. und Tang, C. (Hrsg.) (2014). Selected papers from the 4th Cognitive Linguistics Conference. London: UK Cognitive Linguistics Association.
- Gawlitzek, I. und Kümmerling-Meibauer, B. (Hrsg.) (2013). Mehrsprachigkeit und Kinderliteratur. Stuttgart: Fillibach bei Klett.
- Rundblad, G., Tang, C., Knapton, O., Ragain, L., Myzer, M., Tytus, A. E., Breedlove, J. und Cooke, R. (2013). Consumer Perceptions and Attitudes Toward EDCs and PPCPs in Drinking Water. Denver, CO: Water Research Foundation.
- Siemund, P., Davydova, J. und Maier, G. (2012). The amazing world of Englishes : a practical introduction. Berlin [u.a.]: De Gruyter Mouton.
- Michel, M. (2011). Cognitive and interactive aspects of task-based performance in Dutch as a second language. Amsterdam: Box Press.
- Schulz, P. und Tracy, R. (2011). LiSe-DaZ : Linguistische Sprachstandserhebung – Deutsch als Zweitsprache. Göttingen [u.a.]: Hogrefe.
- Thoma, D.
(2011). Strategic attention in language testing : Metacognition in a yes/
no business English vocabulary test. Frankfurt a. M. [u.a.]: Lang. - Krempin, M. und Mehler, K. (2009). Untersuchungen zum Spracherwerb von Kindern mit Migrationshintergrund : Das „Sprachprojekt Grundschule“ in Mannheim. Mannheim: Inst. für Deutsche Sprache .
- Tracy, R. und Lemke, V. (2009). Sprache macht stark : Offensive Bildung. Berlin [u.a.]: Cornelsen Scriptor.
- Tracy, R. (2008). Wie Kinder Sprachen lernen : Und wie wir sie dabei unterstützen können. Tübingen: Francke.
- Gawlitzek, I. (1997). Der monolinguale und bilinguale Erwerb von Infinitivkonstruktionen : ein Vergleich von Deutsch und Englisch. Tübingen: Niemeyer.
- Tracy, R. (1991). Sprachliche Strukturentwicklung : linguistische und kognitionspsychologische Aspekte einer Theorie des Erstspracherwerbs. Tübingen: Narr.
- Sun, S., Lorette, P. und Herrero Férnandez, C. (2025). Melodic cues of acted emotional speech in LX Spanish spoken by Chinese L1 speakers. In Affectivity and prosody in second language learning (S. 79–104). Berlin: De Gruyter Mouton.
- Tracy, R. (2023). Erwerb sprachlicher Kompetenzen im Lebensverlauf. In Grundlagen der sprachlichen Bildung (S. 57–83). Münster ; New York: Waxmann.
- Altvater-Mackensen, N. (2022). Neuropsychologische Grundlagen der frühen Sprachentwicklung. In Sprachförderung in Kindertagesstätten (S. 37–54). Baltmannsweiler: Schneider Verlag Hohengehren.
- Thoma, D. (2022). Cognitive and linguistic profiles in early foreign language vocabulary and grammar. In Cognition and second language acquisition : studies on pre-school, primary school and secondary school children (S. 162–189). Tübingen: Narr Francke Attempto.
- Thoma, D., Lorette, P. und Krautz, A. E. (2022). Bidirectional language effects: Evidence on the emotionality of bilinguals' autobiographical memories from pupillometry, eye-movements, and self-reports. In Recent advances in second language emotion research (S. 67–94). Cizur Menor: Civitas Aranzadi ;Thomson Reuters.
- Tracy, R. (2022). 18. Gemischtsprachiges Sprechen: Formen, Funktionen, Dynamik. In Handbuch Mehrsprachigkeit (S. 399–427). Berlin [u.a.]: De Gruyter.
- Altvater-Mackensen, N. und Meinhardt-Injac, B. (2021). Das psychologische Experiment. In Psychologische Forschungsmethoden in den Bildungswissenschaften : eine Einführung für Lehramtsstudierende (S. 123–142). Göttingen: Hogrefe.
- Fried, F. und Gawlitzek, I. (2021). Interdisziplinäre Entwicklung eines Kerncurriculums „Deutsch als Erwerbsobjekt und Unterrichtssprache im mehrsprachigen Klassenzimmer“. In Lehrer*innenbildung im Kontext leistungsbezogener Heterogenitat und Mehrsprachigkeit von Schüler*innen (S. 114–138). Müster ; New York: Waxmann.
- Gogolin, I. und Tracy, R. (2021). Vom mehrsprachigen zum mehrstimmigen Klassenzimmer: eine Bildungsreise. In Lehrer*innenbildung im Kontext leistungsbezogener Heterogenität und Mehrsprachigkeit von Schüler*innen (S. 161–179). Münster ; New York: Waxmann.
- Thoma, D. und Ofner, D. (2021). Bedingungsfaktoren für die Entwicklung von Basiskompetenzen für sprachsensibles Unterrichten bei gymnasialen Lehramtsstudierenden. In Lehrer*innenbildung im Kontext leistungsbezogener Heterogenität und Mehrsprachigkeit von Schüler*innen (S. 139–160). Münster ; New York: Waxmann.
- Altvater-Mackensen, N. (2020). Language learning. In Chapter 8, The Handbook of Listening (S. 121–137). Hoboken, NJ: John Wiley & Sons, Inc.
- Krautz, A. (2020). The multilingual lexicon : Evidence from primed translation lexical decision. In First language influences on multilingual lexicons (S. 63–81). London ; New York, NY: Routledge.
- Tracy, R. (2020). Spracherwerb und Mehrsprachigkeit. In Handbuch Frühe Kindheit (S. 187–200). Opladen ; Berlin ; Toronto: Verlag Barbara Budrich.
- Benders, T. und Altvater-Mackensen, N. (2018). Before the word: Acquiring a phoneme inventory.. In Early word learning (S. 1–14). London: Routledge, Taylor & Francis Group.
- Gawlitzek, I. (2018). Kinderbücher im Kontext sprachlichen und interkulturellen Lernens. In Sprachen und Kulturen (S. 159–176). Frankfurt a.M.: Grundschulverband e.V.
- Hopp, H., Kieseier, T., Vogelbacher, M. und Thoma, D. (2018). Einflüsse und Potenziale der Mehrsprachigkeit im Englischerwerb in der Primarstufe. In Potenziale von Herkunftssprachen : sprachliche und außersprachliche Einflussfaktoren (S. 57–80). Tübingen: Stauffenburg Verlag.
- Hopp, H., Kieseier, T., Vogelbacher, M. und Thoma, D. (2018). L1 effects in the early L3 acquisition of vocabulary and grammar. In Foreign language education in multilingual classrooms (S. 305–330). Amsterdam [u.a.]: Benjamins.
- Jacob, G. (2018). Morphologische Verarbeitung bei L2-Lernern. In Sprachverarbeitung im Zweitspracherwerb (S. 93–116). Berlin ; Boston, MA: De Gruyter.
- Müller, A., Schulz, P. und Tracy, R. (2018). Spracherwerb. In Konzepte zur Sprach- und Schriftsprachförderung entwickeln (S. 53–68). Stuttgart: Kohlhammer.
- Hopp, H., Kieseier, T., Vogelbacher, M., Köser, S. und Thoma, D. (2017). Mehrsprachigkeit und metasprachliche Bewusstheit im Englischerwerb in der Grundschule. In Mehrsprachigkeit: Spracherwerb, Unterrichtsprozesse, Seiteneinstieg : Beiträge aus dem 11. Workshop „Kinder und Jugendliche mit Migrationshintergrund“, 2015 (S. 55–74). Stuttgart: Fillibach bei Klett.
- Tracy, R. (2017). Language testing in the context of migration. In The linguistic integration of adult migrants : some lessons from research (S. 45–56). Berlin ; Boston, MA: De Gruyter.
- Bobb, S. C., Drummond Nauck, L. Y., Altvater-Mackensen, N., von Holzen, K. und Mani, N. (2016). Listening with your cohort: Do bilingual toddlers co-activate cohorts from both languages when hearing words in one language alone? In Cognitive control and consequences of multilingualism (S. 47–70). Amsterdam: John Benjamins Publishing Company.
- Ofner, D., Roth, C. und Thoma, D. (2016). Sprachförderkompetenz in der Grundschule messen : Konzeption und Pilotierungsergebnisse. In Frühe sprachliche und literale Bildung : Sprache lernen und fördern im Kindergarten und zum Schuleintritt (S. 149–164). Tübingen: Narr Francke Attempto.
- Altvater-Mackensen, N. und Mani, N. (2015). Phonological features mediate object-label retrieval and word recognition in the visual world paradigm. In Attention and vision in language processing (S. 23–38). New Delhi: Springer.
- Davydova, J. (2015). Linguistic change in a multilingual setting : a case study of quotatives in Indian English. In Grammatical change in English world-wide (S. 297–334). Amsterdam [u.a.]: Benjamins.
- Ofner, D., Roth, C. und Thoma, D. (2015). Sprachförderkompetenz im Elementarbereich : empirische Befunde zum Wissen, Können und Handeln pädagogischer Fachkräfte. In Forschungsinitiative Sprachdiagnostik und Sprachförderung – Ergebnisse (S. 27–46). Münster ; New York: Waxmann.
- Tracy, R. (2015). Bilingual education: International perspectives. In International encyclopedia of the social & behavioral sciences (S. 580–586). Amsterdam: Elsevier.
- Gawlitzek, I. (2014). Literacy. In Kinder erziehen, bilden und betreuen : Lehrbuch für Ausbildung und Studium (S. 450–475). Berlin: Cornelsen.
- Gawlitzek, I. (2014). Wie man frühzeitig den Weg zum Lesen und Schreiben lernen ebnen kann : die Bedeutung der frühen Literacy. In Erfolgreiche Leseförderung im Leseclub : ein Handbuch für Ehrenamtliche (S. 1–9). Mainz: Stiftung Lesen.
- Jennings, D. (2014). Discovering email phrases through concordance lines. In New ways in teaching business English (S. 191–194). Alexandria, VA: TESOL International Association.
- Mettewie, L. und Lorette, P. (2014). Tweetalig onderwijs als Belgische „philtre d’amour“. Attitudes van Franstalige CLIL-leerders van het Nederlands. In In het teken van identiteit : taal en cultuur van de Nederlanden : huldeboek (S. 195–201). Louvain-La-Neuve: Presses Universitaires de Louvain.
- Schmidt, M. S., Lahmann, C. und Steinkrauss, R. (2014). Sprachverlust im Kontext von Migration und Asyl. In Sprache(n) im Exil (S. 121–131). München: Ed. Text + Kritik.
- Tracy, R. (2014). Erstspracherwerb. In Sprachwissenschaft für das Lehramt (S. 51–86). Paderborn: Schöningh.
- Tracy, R. (2014). Mehrsprachigkeit: Vom Störfall zum Glücksfall. In Das mehrsprachige Klassenzimmer (S. 13–33). Berlin, Heidelberg: Springer.
- Tracy, R. (2014). Spracherwerb und Mehrsprachigkeit. In Handbuch frühe Kindheit (S. 185–197). Opladen ; Berlin: Budrich.
- Davydova, J. (2013). Detecting historical continuity in a linguistically diverse area : the present perfect in modern Singapore English. In Linguistic superdiversity in urban areas : research approaches (S. 193–225). Amsterdam [u.a.]: Benjamins.
- Davydova, J. (2013). Morphosyntactic analysis in sociolinguistics. In Research methods in sociolinguistics (S. 149–162). Malden, Mass. [u.a.]: Wiley Blackwell.
- Gawlitzek, I. (2013). Linguistische Herausforderungen in Kinderliteratur (nicht nur) für mehrsprachige Kinder. In Mehrsprachigkeit und Kinderliteratur (S. 289–312). Stuttgart: Fillibach bei Klett.
- Gogolin, I., Siemund, P., Schulz, M. und Davydova, J. (2013). Multilingualism, language contact and urban areas: an introduction. In Multilingualism and language diversity in urban areas : acquisition, identities, space, education (S. 1–15). Amsterdam [u.a.]: Benjamins.
- Thoma, D., Ofner, D. und Tracy, R. (2013). Möglichkeiten und Schwierigkeiten der standardisierten Messung der Sprachförderkompetenz pädagogischer Fachkräfte. In Sprachförderung und Sprachdiagnostik : interdisziplinäre Perspektiven (S. 89–107). Münster: Waxmann.
- Tracy, R. (2013). Spracherwerb und sprachliche Vielfalt im Kontext der Migration. In Migration und Integration in Deutschland : Begriffe – Fakten – Kontroversen (S. 149–152). Bonn: BpB, Bundeszentrale für Polit. Bildung.
- Gawlitzek, I. (2012). Literacy. In Kinder erziehen, bilden und betreuen : Lehrbuch für Ausbildung und Studium (S. 450–475). Berlin: Cornelsen.
- Thoma, D. und Tracy, R. (2012). Deutsch als frühe Zweitsprache : zweite Erstsprache? In Kinder mit Migrationshintergrund : Spracherwerb und Fördermöglichkeiten (S. 58–79). Freiburg im Breisgau: Fillibach bei Klett.
- Davydova, J., Hilbert, M., Pietsch, L. und Siemund, P. (2011). Comparing varieties of English: problems and perspectives. In Linguistic universals and language variation (S. 291–323). Berlin [u.a.]: Mouton de Gruyter.
- Gawlitzek, I. (2011). Literacy. In Kinder erziehen, bilden und betreuen : Lehrbuch für Ausbildung und Studium (S. 448–473). Berlin: Cornelsen Scriptor.
- Krempin, M., Mehler, K. und Thoma, D. (2011). Implementierung von Sprache macht stark! In ausgewählten Kindertageseinrichtungen in Mannheim. In „Sag mal was“ – Sprachförderung für Vorschulkinder (S. 204–206). Tübingen: Francke.
- Michel, M. (2011). Effects of Task Complexity and Interaction on L2-Performance. In Second Language Task Complexity : Researching the Cognition Hypothesis of Language Learning and Performance (S. 141–174). Amsterdam [u.a.]: Benjamins.
- Tracy, R. (2011). Knowledge societies in need of knowledge. In New Theoretical Perspectives in Multilingualism Research (S. 89–111). Frankfurt a. M. [u.a.]: Lang.
- Tracy, R. (2011). Konstruktion, Dekonstruktion und Rekonstruktion: Minimalistische und (trotzdem) konstruktivistische Überlegungen zum Spracherwerb. In Sprachliches Wissen zwischen Lexikon und Grammatik (S. 397–428). Berlin [u.a.]: De Gruyter.
- Tracy, R. (2011). Mehrsprachigkeit: Realität, Irrtümer, Visionen. In Sprache und Integration : Über Mehrsprachigkeit und Migration (S. 69–100). Tübingen: Narr.
- Tracy, R. (2011). Was uns „Sag' mal was“ sagen kann: Impressionen einer Bildungsreise. In „Sag mal was“ – Sprachförderung für Vorschulkinder (S. 78–92). Tübingen: Francke.
- Wenzel, R. (2011). Herausforderungen der Sprachstandsdiagnostik LiSe-DaZ – Linguistische Sprachstandserhebung Deutsch als Zweitsprache. In „Sag mal was“ – Sprachförderung für Vorschulkinder (S. 122–125). Tübingen: Francke.
- Gawlitzek, I. (2010). Literacy. In Kinder erziehen, bilden und betreuen : Lehrbuch für Ausbildung und Studium (S. 448–473). Berlin: Cornelsen Scriptor.
- Tracy, R. (2010). Pädagogik und Sprachwissenschaft – Not- oder Interessensgemeinschaft? In Bei Vielfalt Chancengleichheit (S. 213–226). Münster [u.a.]: Waxmann.
- Tracy, R., Ludwig, C. und Ofner, D. (2010). Sprachliche Kompetenzen pädagogischer Fachkräfte – Versuch einer Annäherung an ein schwer fassbares Konstrukt. In DaZ-Spracherwerb und Sprachförderung Deutsch als Zweitsprache : Beiträge aus dem 5. Workshop „Kinder mit Migrationshintergrund“ (S. 183–204). Freiburg im Breisgau: Fillibach.
- Krempin, M., Lemke, V. und Mehler, K. (2009). Sprache macht stark! Erste Ergebnisse aus einem Sprachförderprojekt für Zwei-Vierjährige. In Empirische Befunde zu DaZ-Erwerb und Sprachförderung : Beiträge aus dem 3. Workshop Kinder mit Migrationshintergrund (S. 63–80). Freiburg, Br.: Fillibach.
- Krempin, M. und Mehler, K. (2009). Allgemeine Ratschläge für die Sprachförderung. In Sprache macht stark (S. 100–132). Berlin [u.a.]: Cornelsen-Scriptor.
- Krempin, M. und Mehler, K. (2009). Eltern als wichtige Begleiter des Spracherwerbsprozesses. In Sprache macht stark (S. 86–97). Berlin [u.a.]: Cornelsen-Scriptor.
- Oca, S. (2009). Praxisbeispiel: Themenfeld Mein Zuhause. In Sprache macht stark (S. 152–172). Berlin [u.a.]: Cornelsen-Scriptor.
- Rupp, S. (2009). Praxisbeispiel: Themenfeld Mein Körper. In Sprache macht stark (S. 133–151). Berlin [u.a.]: Cornelsen-Scriptor.
- Rupp, S. und Lemke, V. (2009). Anstöße zur Beobachtung und Dokumentation. In Sprache macht stark (S. 190–200). Berlin [u.a.]: Cornelsen-Scriptor.
- Stolberg, D. (2009). Praxisbeispiel: Themenfeld Mein Stadtteil. In Sprache macht stark (S. 173–189). Berlin [u.a.]: Cornelsen-Scriptor.
- Tracy, R. (2009). Multitasking: Mehrsprachigkeit jenseits des Streitfalls. In Streitfall Zweisprachigkeit (S. 163–196). Wiesbaden: VS, Verl. für Sozialwiss.
- Tracy, R. und Lattey, E. (2009). It wasn't easy but irgendwie äh da hat sich's rentiert, net? In Dimensionen der Zweitsprachenforschung (S. 53–73). Tübingen: Narr.
- Tracy, R. und Thoma, D. (2009). Convergence on finite V2 clauses in L1, bilingual L1 and early L2 acquisition. In Functional categories in learner language (S. 1–44). Berlin [u.a.]: Mouton de Gruyter.
- Wenzel, R., Schulz, P. und Tracy, R. (2009). Herausforderungen und Potential der Sprachstandsdiagnostik – Überlegungen am Beispiel von LiSe-DaZ. In Von der Sprachdiagnose zur Sprachförderung : [Dokumentation der FörMig-Herbsstagung 2007] (S. 45–69). Münster [u.a.]: Waxmann.
- Tracy, R. (2008). Natürliche Begabungen nutzen! Plädoyer für eine Überwindung sprachlicher Unterforderung. In Chancen für alle : die Perspektive der Aufstiegsgesellschaft (S. 115–136). Freiburg [u.a.]: Herder.
- Tracy, R. und Stolberg, D. (2008). Nachbarn auf engstem Raum. Koexistenz, Konkurrenz und Kooperation im mehrsprachigen Kopf. In Das Deutsche und seine Nachbarn : über Identitäten und Mehrsprachigkeit (S. 83 – 108). Tübingen: Narr.
- Thoma, D. und Tracy, R. (2006). Deutsch als frühe Zweitsprache : zweite Erstsprache? In Kinder mit Migrationshintergrund : Spracherwerb und Fördermöglichkeiten (S. 58–79). Freiburg im Breisgau: Fillibach.
- Tracy, R. (2006). Polyphonie mehrsprachig: Life was very/
we-wir sagen bunt, ne? In Ex praeteritis praesentia : sprach-, literatur- und kulturwissenschaftliche Studien zu Wort- und Stoffgeschichten ; Festschrift zum 70. Geburtstag von Theo Stemmler (S. 79–99). Heidelberg: Universitätsverlag Winter. - Tracy, R. (2005). Spracherwerb bei vier- bis achtjährigen Kindern. In Bildung 4- bis 8-jähriger Kinder (S. 59–75). Münster: Waxmann.
- Gawlitzek, I. (2003). Approaches to bilingual acquisition data. In (In)vulnerable domains in multilingualism (S. 139–159). Amsterdam [u.a.]: Benjamins.
- Tracy, R. (2001). Epigenese und Selbstorganisation. In Grammatikalisierung, Spracherwerb und Schriftlichkeit (S. 49–65). Tübingen: Niemeyer.
- Tracy, R. und Lattey, E. (2001). Language Contact in the individual: a case study based on letters from a German immigrant in New Jersey. In Global Eurolinguistics : European Languages in North America – Migration, Maintenance and Death (S. 413–433). Tübingen: Niemeyer.
- Gawlitzek, I. (2000). I want a chimney builden : the acquisition of infinitival constructions. In Cross-Linguistic Structures in Simultaneous Bilingualism (S. 123–148). Amsterdam [u.a.]: Benjamins.
- Tracy, R. (2000). Mixed utterances as a challenge for linguistics : problems of observational, descriptive, and explanatory adequacy. In Cross-linguistic structures in simultaneous bilingualism (S. 11–36). Amsterdam: Benjamins.
- Tracy, R., Penner, Z. und Weissenborn, J. (2000). Where Scrambling begins : Triggering Object Scrambling at the Early Stage in German and Bernese Swiss German. In The Acquisition of Scrambling and Cliticization (S. 127–164). Dordrecht [u.a.]: Kluwer.
- Tracy, R., Penner, Z. und Wymann, K. (1999). Die Rolle der Fokuspartikel auch im frühen kindlichen Lexikon : eine Studie zum Erwerb des Deutschen im Vergleich mit dem doppelten Erstspracherwerb Deutsch-Englisch und dem verspäteten Sprachbeginn. In Das Lexikon im Spracherwerb (S. 229–251). Tübingen: Francke.
- Tracy, R. (1996). Grammatikmodell und Empirie : Die Gratwanderung zwischen Überinterpretation und Reduktion. In Kindliche Sprachentwicklung : Konzepte und Empirie (S. 31–52). Opladen: Westdt. Verl.
- Gawlitzek, I., Tracy, R. und Fritzenschaft, A. (1992). Language acquisition and competing linguistic representations : the child as arbiter. In The acquisition of verb placement : functional categories and V2 phenomena in language acquisition (S. 139–179). Dordrecht [u.a.]: Kluwer ; Springer.
- Tracy, R. (1990). Spracherwerb trotz Input. In Spracherwerb und Grammatik : linguistische Untersuchungen zum Erwerb von Syntax und Morphologie (S. 22–49). Opladen: Westdeutscher Verlag.
- Tracy, R. (1984). Fallstudien: Überlegungen zum Erwerb von Kasuskategorie und Kasusmarkierung. In Syntaktische Struktur und Kasusrelation (S. 271–313). Tübingen: Narr Francke Attempto.
- Tracy, R. (1983). Cognitive processes and the acquisition of deixis. In Essays on deixis (S. 99–148). Tübingen: Narr Francke Attempto.
- Altvater-Mackensen, N. (2021). What are you looking at? Using eye tracking glasses to monitor toddler attention in natural learning situations. In , Proceedings of the 45th Annual Boston University Conference on Language Development. Bd. 1 (S. 1–14). , Cascadilla Press: Somerville, MA.
- Dewaele, J.-M., Lorette, P. und Petrides, K. V. (2019). The effects of linguistic proficiency, Trait Emotional Intelligence and in-group advantage on emotion recognition by British and American English L1 users. In , Emotion in discourse (S. 279–300). Pragmatics & Beyond. New Series, John Benjamins Publishing Company: Amsterdam [u.a.].
- Tytus, A. (2018). Representation of the trilingual lexico-semantic memory : insights from translation and picture-recognition tasks. In , 7th Annual International Conference on Language, Literature & Linguistics – L3 2018 : 25 – 26 June 2018, Singapore, Singapore : proceedings (S. 199–206). , Global Science & Technology Forum: Singapore.
- Tracy, R., Thoma, D., Michel, M. und Ofner, D. (2014). SprachKoPF: Sprachliche Kompetenzen pädagogischer Fachkräfte. In , Bildungsforschung 2020 – Herausforderungen und Perspektiven : Dokumentation der Tagung des Bundesministeriums für Bildung und Forschung vom 29.–30. März 2012 (S. 285–287). Bildungsforschung, BMBF: Berlin ; Bonn.
- Altvater-Mackensen, N. und Mani, N. (2013). Effects of pre-exposure to object and label during word learning. In , Proceedings of the 37th Annual Boston University Conference on Language Development, Vol.1 (S. 13–23). , Cascadilla Press: Somerville, Mass..
- Gawlitzek, I. (2013). Multilingualism, literacy and their natural and cultural prerequisites. In , Prepare for life! Raising awareness for early literacy education : results and implications of the [1.] International Conference of Experts 2013 (S. 116–121). , Stiftung Lesen: Mainz.
- Thoma, D. (2013). Effects of the use of English in non-English advertising contexts: An eyetracking approach.
In , CCI Proceedings : Conference on Corporate Communication 2013, June 4 – 7, 2013, Baruch College/
CUNY, New York, New York (S. 159–168). roceedings of the CCI Conference on Corporate Communication 2013, CCI: New York, NY. - Hopp, H. (2012). The on-line integration of inflection in L2 processing: predictive processing of German Gender. In , Proceedings of the 36th Annual Boston University Conference on Language Development (S. 226–245). BUCLD 36: Proceedings of the 36th Annual Boston University Conference on Language Development., Cascadilla Press: Somerville, Mass..
- Michel, M., Ofner, D. und Thoma, D. (2012). What preschool teachers (need to) know about language. In , Proceedings of the 7th ANeLA conference (S. 116–125). Proceedings of the 7th ANéLA Conference, Eburon: Delft.
- Vogelbacher, M. und Gawlitzek, I. (2012). Zur Problematik objektiver Messung des Wortschatzerwerbs. In , Sprachstand erheben – Spracherwerb erforschen : Beiträge aus dem 6. Workshop „Kinder mit Migrationshintergrund“, 2010 (S. 53–72). , Fillibach bei Klett: Stuttgart.
- Altvater-Mackensen, N. und Mani, N. (2011). Bilinguals activate words from both languages when listening to spoken sentences: Evidence from an ERP-study. In , Expanding the Space of Cognitive Science : proceedings of the 33rd Annual Meeting of the Cognitive Science Society Boston, Massachusetts, July 20–23, 2011 (S. 1382-1387). Proceedings of the Annual Meeting of the Cognitive Science Society, Cognitive Science Society: Boston, MA [u.a.].
- Gawlitzek, I. und Tracy, R. (2005). All children start out as multilinguals. In , ISB4 : proceedings of the 4th International Symposium on Bilingualism (S. 875–889). Arbeiten zur Mehrsprachigkeit / B, Cascadilla Press: Somerville, MA.
- Gawlitzek, I. (2001). 'We goen shopping': Mixed utterances in bilingual children as a case of bilingual bootstrapping. In , Proceedings of the Colloqium on Structure, Acquisition, and Change of Grammars: Phonological and Syntactic Aspects ; 1 (S. 73–88). Arbeiten zur Mehrsprachigkeit = Working Papers in Multilingualism. B, Sonderforschungsbereich 538: Hamburg.
- Tracy, R. (1987). The acquisition of verb placement in German. In , Proceedings of the 1987 Child Language Seminar held at the University of York, 23–25 March (S. 81–94). , University of York: York.